söndag, september 10, 2006

Bara en vecka kvar

Det känns som att det var flera år jag var här.Tack Lennart för länken, nu är jag illa tvungen att skriva varje dag. Men det har varit så mycket praktiskt och så många debatt på sistone att skrivandet har halkat efter, tyvärr.
Reinfeldt svarar just nu om alla sociala katastrofer, nu det är Persson som än en gång frågar om pensionärer.
Varje valkampanj samma sak, herrar hitt och herrar ditt som lovar det enna och det andra, men det blir inget sedan.
Det är dags för en förändring på riktigt: rösta feministiskt.
Jag har skrivit en kort presentation, läs här:
Hej!
Mitt namn är Milka Saxlund och jag kandiderar för Feministiskt initiativ till riksdagen och Göteborgs kommunfullmäktige.
År 1994 blev jag ensamstående med mina yngsta fem barn. Sedan dess har det varit en kamp att få livet att gå ihop det är samma kamp som tusentals andra ensamstående föräldrar har.
På grund av arbetslösheten flyttade jag och barnen med en resväska från Umeå till Göteborg . Vi fick bo i ett rum hos en bekant. En hel månad gick jag runt från socialkontoret till bostadsföretagen - både kommunala och privata utan att lyckas få hjälp trots att tusentals lägenheter annonserades just då. Bara när jag i desperation hotade med att tälta på torget med mina barn och anmäla diskrimineringen fick jag registrera mig som bostadssökande.
Nu, flera år senare, har jag hyreslägenhet och fast anställning men mina räkningar går inte ihop. Jag betalar hyran och maten på kreditkort, som jag är väldigt tacksam att ha för att slipa skammen medborgarna tvingas känna på socialkontoret när de vill söka biståndet alla har rätt till.
Om du ger mig ditt mandat tänker jag och Feministiskt initiativ:
* Se till att kvinnolönerna jämställs med männens
* Se till att underhållsbidraget höjs rejält
* Se till att införa ett förvärvsavdrag med 24000för ensamstående föräldrar
* Se till att försörjningsstödet(socialbidrag) tar större hänsyn till barns och ensamståendes situation. Försörjningsstödet är en rättighet för alla. Det ska vara värdigt och inte skamligt att söka det
* Se till att en höjning av barnbidraget aldrig får innebära att försörjningsstöd minskar
* Se till att förskolan och fritidsverksamhet rustas upp och blir avgiftsfria. Mindre barn i grupperna och kvalificerad personal ska vara ett måste.
* Se till att en kommunal bostadsförmedling inrättas där alla sökande placeras i en kö och där alla ska få chansen att välja mellan samtliga utannonserade lägenheter.
* Se till att alla former av diskriminering rensas bort från samhällets strukturer
Jag drömmer om ett jämställd och jämlik samhälle och jag vill förverkliga min dröm. Om du också vill det, rösta för mig den 17 september och tillsammans kan vi lyckas.
Med feministiska hälsningar
Milka Saxlund
Kandidat för
Feministiskt initiativ