söndag, september 10, 2006

Öppet brev till pressen

En solig söndag den 10 september går jag upp och ner för bergen, Angerds bergen i Bergsjön och i Gunnared ända upp till Lövgärdet och genom Kortedala. Jag är ute och delar valsedlar till institutions röstningen. Idag ska våra äldre och sjuka samt häktade människor rösta.
Idag får jag än en gång konstatera de brister vår demokratiska systemet har. Vi är ett nytt parti, vi måste springa valmyndigheten i hällarna för att kunna lägga fram våra valsedlar.
Människorna undrar vilka vi är, de har inte sett oss på tv. Nej de små partierna kommer på tv bara för att misskrediteras. Vad händer med dagspressen då? Nästan det samma. Jag öppnar gp och där är valet bara mellan Persson och Reinfeldt, alliansen och sossarna.
Vi andra finns inte. Vi tystas och osynliggörs.
Frågorna är:
- Hur länge ska media rapportera om våldet mot kvinnor , barn och äldre i samhället och samtidigt tysta ner de röster som vill göra förändringar och lösa problematiken?
- Hur länge ska man fortsätta att diskutera integrationen hit och dit utan att gå till botten med de verkliga bakomliggande problem?
- Hur länge ska pressen fortsätta att skriva om politiker som fuskar, tiger och inte uppfyller sina vallöften och osynliggöra och tysta ner de som vill göra riktiga samhällsförändringar, är ärliga kreativa och bestämda?
Här går jag från ställe till ställe, med väskan fylld av valsedlar och hjärnan fylld av bra förslag för ett bättre samhälle och en bättre Göteborg. Varje gång jag träffar en människa blir det minst en röst , eftersom vår politiska budskap är solklart trots molnen media har blåst upp runt den.
Jag kan tyvärr inte prata med alla Göteborgs invånare, mycket mindre med alla Sveriges invånare. Jag har inte pengarna som en person valskampanj kräver och mitt parti har inte heller pengarna för att göra reklam i motsvarande storlek som de stora partierna har och som du och jag betalar med våra skatter.
Men jag har stor tillit på det kloka svenska folket som kan läsa mellan raderna, som kan se det osynliga och höra tystnaden.
Jag litar på det solidariska och antidiskriminerande, på den fredliga och inkluderande svenska folket som inser att en ny politisk dimension bortom block tänkandet behövs för ett bättre samhälle och en livs levande värld.
Milka Saxlund
Gbg:s fullmäktigekandidat
och riksdagskandidat
Feministiskt initiativ