onsdag, september 13, 2006

Mindre än 100 timmar kvar

Det känns så bra. Mindre än hundra timmar till valet, vi har gjort mycket och än kan vi göra mera. Jag önskar att vi kunde vara övermänskliga nu och hinna prata med så många människor som helst. Men som tur är, är vi bara människor som ser framemot ett bättre samhälle. Det är så underbart att träffa människor av alla sorter och lyssna till deras kloka resonemang och idéer, deras upplevelser och önskningar.
Efter valkampanjer, kommer jag att fortsätta att träffa folket för det är verkligen lärorikt.
Det var några killar idag som undrade om vad vi tyckte om kärnkraften. Jag svarade som jag brukar, jag kallar det för atomkraft, för att påminna om Hiroshima och Nagasaki. Påminna att det handlar även om vapenindustrin, inte bara el försörjning. Det handlar även om avfallet och vad ska vi göra av det? Men: vad ska vi ha istället? Jag svarade att de har chansen att hitta på nya lösningar, att de behöver inte fastna i den röra som vår generation har ställt till, de har möjligheter att skapa alternativ till allt som nu håller på att bli föråldrad och som bara ställer till framtida problem. Våra ungdomar behöver inte bli anhängare för det samhälle vi har byggt utan det är bara bra om de hittar nya lösningar.
Jag hoppas att nästa valrörelse handlar inte om dessa föråldrade frågor. Nästa valrörelse borde handla om nya och ljusare frågor. Låt oss gå framåt i ett nytt samhälle. Låt oss förändra världen.
Det är mandaten jag ber om att få.