torsdag, september 28, 2006

Att göra en valbalans är inte helt okomplicerad

Hej!
Jag har flera gånger blivit ombedd från olika håll om en eftervals balans. Det har jag dröjt med avsiktligt av två skäl:
1- Behövde vila mig, ta det lugnt och andas djupt. Få avstånd och reflektera.
Nu börjar kroppen och huvudet att fungera på ett någorlunda normalt sätt, tankeförmågan är återställd och idéerna bankar på min hjärna.

2- Det är viktigt att observera omgivningen och dess reaktioner för att även kunna göra en framtidsplanering.
Det känns som att media har tagit på alvar Feministiskt initiativs punkter, varje dag under veckan har Tv, radion och tidningar tagit upp mäns våld mot kvinnor och homofobin bland annnat.
Stora rubriker, bra intervjuer och fallenheten inför ett samhälle som inte tar de åtgärder som behövs för att stoppa detta.
Men stoppa F! kunde de göra. Osynliggöra oss med.
Min första eftertanke:
- Vi har lärt oss att makthavarna i samhället - läs media, kapitalister och ideologer- vet att vi har rätt men tänkte och tänker inte ge oss en chans. De skyddar sina egna intresser som makthavare och som män. När det gäller kvinnor de skyddar sina män och är rädda att ta konflikten.
- Vi lyckades att få agendan på bordet. Verkligheten kan inte länge döljas. Frågan är hur kan vi som utomparlamentarisk rörelse tvinga fram vettiga beslut och förändringar.
- Kan vi?
-Vill vi?
- Hur ska vi organisera oss för det framtida arbetet? Denna är för mig en grund fråga som i mina ögon har gjort och gör oss haltande.
- Vågar vi ta utmaningen att gå till botten med den?
- Utan fördommar och med kallhuvud?

Som sagt än är jag inte helt klar med en balans, som behöver stimulans från andra feminister och mera tid.
Jag ser fram till en höst full av möte och samtal, mycket mailande och skrivande. Kontakt med hela rörelsen, med alla andra organisationer. För ett bättre samhälle utan diskriminering och med plats åt alla.
Med feminsitiska hälsningar.
Milka Saxlund