lördag, januari 20, 2007

Rena barfota flamenco på taggar

Reflektionen leder till tydligare visioner…
Nu har jag tagit en respit, en tid för att varva ner och reflektera samt för att ta hand om hela mig.
Tiden som gått har varit mycket lärorik och full av stimulans och goda erfarenheter. Samtidigt har det inte varit en dans på rosor. Det har varit rena barfota flamenco på taggar. Det har varit en kamp på alla plan, både internt och externt. Det har varit slitsamt , påfrestande och till och med motsägelsefullt. Men överhuvudtaget har jag haft det kul, har blivit livfullt och insiktsfylld.
Kontentan av tiden i och med F! var det en mycket laddad Milka med många intryck och visioner, med nya tankar och frågor som kände nöden att fråga sitt inre om vad hon ville göra och hur hon ser på nuet och framtiden både i F!, med F! eller utanför F!.
Under tiden har jag lyssnat och läst vad andra tänker och tycker och länge reflekterat över det.
Uppriktigt sagt har jag saknat ett avslappnat diskussions forum, utan krav på fullkomlighet och att vara politisk korrekt. Ett forum där man låter tänkandet leka fritt, rensa bort det onödiga och skapa ur det goda.
Den ensamma reflektionen behövs men den stagnerar och riskerar att dra fel slutsatser om den inte vidare utvecklas genom diskussion med andra människor. Det var en anledning att gå med i F! och av samma anledning vill jag fortsätta inom F!
Men är det bara det?
I morgon visas filmen om F! på tv, det ska bli spännande att se den och att höra och läsa om reaktionerna.
Mona Sahlin är föreslagen för att leda Socialdemokratin och jag hoppas verkligen att hon blir invald för jag tror att hon kan starta en förändring inom rörelsen och låta de goda krafterna som finns i den gro vidare.
Sveriges nya regering skymmer inga medel för att uppnå sina mål och fortsätter att stärka de redan starka på bekostnad av befolkningen där kvinnor , barn och immigranter drabbas värst.
Världen fortsätter sin yla gång med det ekonomiska världssystemet som har etablerat den kriminella exploateringen av jordens resurser som i sin tur är grunden till människohandeln, mer eller mindre reglerat människoslaveri, krigföring och miljöförstörelse .
Kvinnosläktet världen runt fortsätter att vara underordnade mäns väld och dess våld.
Barn och kvinnor drabbas värst av krig och fattigdomen.Kvinnosläktet världen runt står idag för hushållet, barnen, sjukvården, konsumtionen, sexunderhållning, arbetskraft, mmEn människa ensam kan göra mycket genom att ta ställning och ansvar för de politiska varelser var och en av oss är. Det kräver medvetenhet och det är långt ifrån alla människor som har möjlighet till det av många olika anledningar. Det är inte alltid saknaden av kunskaper som gör en människa handlingsförlamad och reflektionslös.
Nog behövs F! mer än någonsin och jag vill aktiv påverka och vara med att utveckla F!:s politik.Vi får skapa våra egna strukturer som gagnar målet och inte låser oss när det är dags att handla. Vi får fortsätta att resonera tillsammans och analysera ur ett feministiskt och ickediskriminerande perspektiv och nå allmänheten med vara åsikter.Vi får hålla aktiv kontakt med föreningar och rörelser. Vi får vara delaktiga i människornas vardag mellan sjukvården, arbetsmarknaden ,bostads och förskole kön. Det vill säga i kampen för ett fullödigt liv.Vi får krama fint och solidarisk varenda behövande hand , även om vi kortsiktigt inte kan lösa alla människors problematik.Folkbildning innebär att dela med sig kunskaper och tankesätt, men även att öka förståelse för varandra och öppna dörrar för lösningar, nya vägar och visioner.

Jag är fylld av idéer och visioner och ser med spänningen fram till nya möten och diskussioner, fram för att fortsätta utvecklingen av Feministiskt Initiativs politik och organisation, fram till att dra mitt strå för att skapa en ny världs ordning. Dessa är några av anledningarna att jag nominerat mig till F!:s styrelse.

Än en gång låter jag min stjärna leda mig i framtiden: Viva la vida!